DZIEŃ NIEMIECKI – KARNEVAL, FASCHING
Nauka języków obcych stała się bardzo ważna w naszych czasach. Niestety realia panujące w naszych szkołach nie ułatwiają pracy nauczyciela. Niełatwym zadaniem jest również wzbudzić pozytywną motywacje do nauki u uczniów, gdyż język niemiecki traktowany jest przez nich jako język trudny do opanowania i nie tak interesujący jak język angielski. Wobec powyższego faktu zorganizowałam w szkole wraz z koleżanką ,,Dzień Niemiecki” łącząc go z zabawą karnawałową. Celem imprezy była prezentacja umiejętności językowych uczniów, zachęcenie i wzbudzenie motywacji do nauki poprzez inną, zabawową formę zajęć oraz przełamywanie bariery posługiwania się językiem obcym. W imprezie wzięli udział uczniowie szkoły podstawowej (klasy IV-VI), gimnazjum (klasy I-III) oraz liceum (klasy I, II i IV). Każda z klas miała przygotować krótką prezentację, skecz, scenkę lub piosenkę w języku niemieckim. Sala gimnastyczna została udekorowana karnawałowo - balonami, bibułami oraz plakatami wykonanymi przez uczniów. Niemieckie nazwy zostały umieszczone na pomieszczeniach w szkole np. das Lehrerzimmer, die Bibliothek, das Sekretariat, a wszyscy uczniowie oraz nauczyciele musieli być obowiązkowo przebrani. Przebieg: 1. Powitanie – uczennica liceum wita wszystkich po niemiecku
2. Piosenka ,,Ich bin Ausländer” w wykonaniu klas IV i V
3. Krótka sztuka teatralna ,,Melanie möchte schlafen” (podręcznik ,,Der, die, das neu”)
4. Quiz wiedzy o Niemczech dla klas młodszych
Przykładowe pytania:
Stolicą Niemiec jest: A Monachium B Berlin C Bonn D Frankfurt
Jak wygląda niemiecka flaga (kolory od góry)? A czarny, czerwony, złoty B czerwony, czarny, złoty C złoty, czarny, czerwony D czerwony, brązowy, zółty
Który z wymienionych poniżej szczytów jest najwyższym szczytem Niemiec? A Zugspitze B Hochwanner C Fichtelberg D Brocken
Kiedy przypada święto narodowe - Dzień Zdjednoczenia Niemiec? A 15 maja B 12 lipca C 3 października D 11 listopada
W jakim mieście odbywa się Oktoberfest - największy piwny festyn organizowany co roku? A w Berlinie B w Hamburgu C w Monachium D w Dreźnie
Co przedstawia niemieckie godło? A lwa B koronę C niedźwiedzia D orła
5. Układ taneczny przy niemieckiej piosence Hip-hopowej w wykonaniu II gimnazjum
6. Scenka ,,Pytanie o drogę w obcym mieście” klasy I gimnazjum
7. Test obrazkowy (obrazek +pytanie) z wiedzy o krajach niemieckojęzycznych (4 pary - nauczyciel + uczeń)
Przykładowe pytania:
Widoczny na zdjęciu kościół znajduje się: A w Regensburgu B w Hamburgu C w Halle D w Berlinie
Co to za kraj, który ma cztery urzędowe języki? A Austria B Lichtenstein C Szwajcaria D Luksemburg
Co to za budynek? A gmach Reichstagu B Bode Museum C Opera w Dreźnie D żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
Co jest na rewersach powyższych (niemieckich) monet? A Brama Brandemburska B mapa Niemiec C budynek Reichstagu D orzeł
Jak nazywa się zamek widoczny na zdjęciu? A Wartburg B Neuschwanstein C Hofburg D Chilon
Czyj to autoportret? A Otto Dixa B Pietera Breugela C Albrechta Dürera D Hieronima Boscha
Jaką nazwę nosi powyższy pałac? A Schönbrunn B Hofburg C Zwinger D Elisabethenburg
8. Konkurs – napisanie jak największej liczby wyrazów na daną literę w czasie 2 minut
9. Układ taneczny klasy VI
10. Lekcja niemieckiego (ławki, tablica) lekcje prowadziła uczennica klasy IV LO, natomiast uczniami byli zarówno uczniowie jaki nauczyciele. Ich zadaniem było powtórzenie między innymi łamańców językowych, np.
In Ulm, um Ulm, und um Ulm herum wachsen viele Ulmen.
Fischers Fritz fischt frische Fische - frische Fische fischt Fischers Fritz.
Brautkleid bleibt Brautkleid Blaukraut bleibt Blaukraut.
Es lagen zwei zischende Schlangen zwischen zwei spitzen Steinen und zischten dazwischen.
Früh in der Frische fischen Fischer frische Fische in der Fischach.
Zwischen zwei Zwetschgenbaumzweigen zwitschern zwei geschwätzige Schwalben.
11. Zabawa w parach – wykonać polecenie powiedziane po niemiecku, np.
Tanze mit deinem Partner – zatańcz z partnerem Geht zusammen spazieren – idźcie na spacer Gib deinem Partner ein Stück Kuchen und etwas zum Trinken – daj partnerowi kawałek ciasta i coś do picia Flierte mit deinem Partner – poflirtuj z partnerem
12. Scenka ,,Hannawald und andere Skispringer im Restaurant” w wykonaniu klasy I LO
13. Skecz ,,Deutsche Medizin tut Wunder” uczniów klasy IV LO
14. Aerobik po niemiecku – zabawa ruchowa
15. Piosenka ,,Keine Grenzen“
16. Pokaz strojów karnawałowych i zabawa
Opracowała: Małgorzata Jargiło |